Cuma, Temmuz 21, 2006

Karar ağacı ve karar vermek

Bir eğitim aldım, oradan derleyip toparlayıp kendim yazdım:

Eğer ki bir şeyi yapmak ve yapmamak konusunda çekincede kalıyorsanız, o şeyleri yapmak için nedenlerine bir puan verin. Örneğin (basit bir örnek olsun ki ben rahat anlatayım) sinemaya gitmek veya evde ders çalışmak

Sinemaya gidilir ise 2 saat hoş zaman geçirilecektir. Bunun yanı sıra beyin biraz mola verdiği için (kişinin tembel tembel yatmadığını varsayıyoruz) kendini yenileyecek ve öğrenme adımlarını belki daha hızlı atabilecektir. Bu arada dışarı çıktığı için biraz hava alacak ve üzerindeki gerginlik bir miktar azalacaktır

Bununla beraber sınava çok az süre kalmıştır ve evde kalıp çalışılır ise sınava tam olarak hazırlanma şansı olabilecektir. Bu da uzun dönemde rahatlama ve mutluluk sağlayacaktır.

Yani elimizde kısa ve uzun dönemli rahatlama seçenekleri var.

Hemen çizelim:















Sinemaya gidip rahatlamaya 10 üzerinden 8 verdim. Eğer ki sinemaya gidip rahatlar ancak buna mukabil dersten başarısız olursa alacağı ceza oranı -4. Bunun olma olasılığı ise %10. Toplamda sinemanın bizim için değeri: 9 – (8*0,1)= 8,2

Evde kalıp ders çalışır ve dersten geçersek 10 üzerinden 6 puanlık mutluluğumuz olur. Ancak, sinemaya gidip de aynı notu aldığımızda (yani bu süre içinde evde oturmaya gerek yoksa) 5 puanlık kendimize kızacağız. Bunun olma olasılığı ise %80 yani evde kalıp ders çalışmanın değeri: 6-(5*0,8) = 2

Bir de bu işlemlerin genel olarak gerçekleşme oranı var. Yani sinemaya gidip rahatlamayabiliriz veya evde otururuz ancak yorulduğumuz için bu sürede çalıştığımızdan verim almayız. Bunların olasılıkları ise %60 sinemada rahatlarız, %80 oturur evde çalışırız. Yani son durumda puanlar

Sinema : 8,2*0.6= 4,92
Ev: 2*0,8=1,6

Bu durumda kişi sinemaya gitmeyi seçmelidir. Çünkü en kazançlı olduğu durum budur. (S>E)
Puanlama nasıl yapılır: içinizden gelen puanı verin, çok da düşünmeyin. Eğer ki hesabınız bir maddi kazanç üzerineyse direk o rakamları koyabilirsiniz. Olasılıklar ise her zaman sizin öngörünüz olacaktır.

1 yorum:

arif umur dedi ki...

işin içine bide türev integral koysaydında tam olsaydi:)

bi de benim gibi iyice kararsızlar var ki onlar napcak:) benim bu diyagramı çizebilmem için 2-3 diyagram daha çizmem gerekir. puanlamaya yüzdelere bile karar vermekte zorlanırım:)

Ama yöntem güzel de hoşuma gitmedi değil. kişiselleştirip kullanılabilir en azından kararımdan vicdan azabı çekersem bi teselli olur bana:)